Händer och fötter....

De händer en hel del med både hus och min kropp nu! Har hunnit till v 27 nu så tretton veckor kvar tills BF tiden går så fort som jag säkert skrivit tidigare hinner jag inte me själv, vi håller på göra om i vårt sovrum nu också vill hinna färdigt rummen här nere innan skrutten i magen kommer ut men har inte riktigt bestämt mig vilken färg jag ska ha så måste ta mig en funderare!!

Vardagsrummet vart jag super nöjd med nog för att de bara blev vitt men känns så ljust och frächt. Min födelsedag är de på fredag fy 32 år blir man fast jag känner mig inte en dag över tjugo, men man blir väl inte äldre än vad man gör sig:) Så hoppas på att jag får lite pengar när jag fyller år, jag ska åka en sväng till Ikea jag och Madde mycket nytt jag vill köpa när jag gjort om här  nu!

Sportlov har barnen oxå hunnit ha den veckan gick fort förbi men strax påsklov v14 och efter de lovet så är de bara nio veckor till sommarlovet och tills BF ska ju ha i samma veva som dom får sommarlov!! Har inte så mycket att berätta och skriva så får uppdatera senare!






Vecka 27

Kroppen: Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu en bit ovanför naveln. För många fortsätter brösten att vara spända och lite ömma under hela graviditeten och det kan rinna lite vätska från dem. Extra fett lagras i brösten och dess körtlar växer.
Många kvinnor blir andfådda, då de fått en ökad blodmängd i kroppen.
Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.

Barnet: Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont.
Nu har barnet stora chanser att klara sig om det föds för tidigt, men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad. Barnet väger mellan 900 gram och ett kilo. Om det skulle födas kan det andas luft och tarmarna klarar av att ta emot modersmjölk.

Förlossningsförberedelse:
För att ha gott om tid att mentalt och fysiskt förbereda sig inför förlossningen är det bra att boka en kurs nu. Det finns mycket att välja på, till exempel yoga, vattenträning eller profylax. Innan ni väljer kurs så prata med din partner om vad ni behöver och vill ha. Profylax fokuserar till exempel mycket på partnerns roll medan yoga kan vara bra fysisk träning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0